چگونه اثرات واریس بر قلب را کاهش دهیم؟| دکتر مهرداد طاهریون متخصص قلب اصفهان

واریس روی قلب چه تاثیری میگذارد؟

واریس یک بیماری شایع است که هم مردان و هم زنان را درگیر می‌کند.

ایین بیماری در افرادی که برای مدت طولانی ایستاده یا می‌نشینند، اضافه وزن دارند یا سابقه خانوادگی این عارضه را دارند، بیشتر دیده می‌شود. بارداری و افزایش سن نیز می‌تواند خطر ابتلا به واریس را افزایش دهد.

علائم وریدهای واریسی ممکن است شامل سیاهرگ‌های قابل مشاهده با رنگ آبی یا بنفش، تورم، احساس درد یا سنگینی در پاها، سوزش یا خارش در ناحیه آسیب‌دیده و گرفتگی عضلات باشد.

گزینه‌های درمانی برای واریس بستگی به شدت بیماری دارد. تغییرات سبک زندگی مانند ورزش منظم، کاهش وزن و اجتناب از نشستن یا ایستادن طولانی مدت می‌تواند به بهبود علائم کمک کند. برای بهبود جریان خون و کاهش تورم نیز می‌توان از جوراب‌های واریس استفاده کرد. در موارد شدیدتر، روش‌های پزشکی مانند اسکلروتراپی، لیزردرمانی یا جراحی ممکن است توصیه شود.

تاثیر واریس بر روی قلب چیست؟

وریدهای واریسی در بیشتر موارد مشکلی در رگ‌های پا هستند و به طور مستقیم بر قلب تاثیر نمی‌گذارند.

وریدهای واریسی شدید می‌تواند باعث ایجاد وضعیتی به نام نارسایی مزمن وریدی CVI شده که در آن سیاهرگ‌ها قادر نخواهند بود به درستی خون را به قلب باز گردانند. این امکان دارد سبب تجمع خون در پاها شود که به تورم، تغییرات پوستی و زخم ساق پا ختم می‌شود.

CVI ممکن است فشار در وریدها را افزایش داده و باعث بروز بیماری به نام فشارخون وریدی شود. فشارخون وریدی احتمال دارد سبب ضعیف شدن یا آسیب دیدن دریچه‌های سیاهرگ‌ها گردد که منجر به تجمع بیشتر خون در پاها می‌شود. این می‌تواند بار کار بر روی قلب را افزایش داده و به علائمی مانند تنگی نفس، خستگی و درد قفسه سینه و به احتمال زیاد سکته قلبی منتج شود.

در حالی که وریدهای واریسی به طور معمول تهدید مستقیمی برای سلامت قلب نیستند، عوارضی که احتمال دارد از موارد شدید مانند CVI و فشارخون وریدی ایجاد شوند، امکان دارد به طور غیرمستقیم بر قلب تاثیر بگذارند. در نتیجه باعث بروز حمله قلبی شوند؛ بنابراین، در صورت مشاهده علائم شدید مربوط به واریس، مهم است که به پزشک قلب و عروق مراجعه کنید.

علائم نارسایی مزمن وریدی چیست؟

نارسایی مزمن وریدی CVI وضعیتی است زمان رخ می‌دهد که سیاهرگ‌های پا نمی‌توانند به درستی خون را به قلب برگردانند.

• درد و درد در پاها، به ویژه پس از ایستادن یا نشستن طولانی مدت
  • تورم در پاها و مچ پا
  • تغییرات پوستی، مانند تغییر رنگ، خشکی و خارش
  • واریس
  • زخم‌های ساق پا که دیر التیام می‌یابد
  • خارش یا پوسته، پوسته شدن پوست پاها
  • سندرم پای بی‌قرار
  • گرفتگی عضلات در پاها
  • ضخیم شدن و سفت شدن پوست ساق پا و مچ پا

با پیشرفت CVI، علائم می‌توانند شدیدتر شوند و ممکن است بر کیفیت زندگی فرد تاثیر بگذارند. در موارد نادر CVI می‌تواند منجر به عوارضی مانند لخته شدن خون و عفونت‌های پوستی شود؛ بنابراین، در صورت مشاهده علائم CVI، به ویژه اگر شدید باشد یا در فعالیت‌های روزانه شما اختلال ایجاد کند، مهم است که به پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه کنید.

جهت اطلاع از خدمات واریس دکتر مهرداد طاهریون بهترین متخصص واریس اصفهان ، به تماس با ما مراجعه نمایید.