بررسی موارد استفاده استنت قلب

فنر زدن قلب نوعی روش آنژیوپلاستی است که در آن به کمک فنر شریان‌هایی که مسئول رساندن خون به قلب می‌باشند و تنگ یا مسدود شده‌اند را باز می‌نمایند. این شریان‌ها را عروق کرونری می‌نامند. در این مطلب از سایت دکتر مهرداد طاهریون متخصص قلب اصفهان موارد استفاده استنت قلب را مورد بررسی قرار می دهیم.

فنر عروق کرونری نوعی لوله فلزی کوچک و مشبک است که بعد از جای‌گذاری درون شریان گسترش می‌یابد. استنت به طور معمول در طول آنژیوپلاستی یا بلافاصله بعد از آن درون رگ قرار داده می‌شود تا از بسته‌شدن مجدد رگ جلوگیری کند. فنرها یا استنت‌های شست‌ و شو دهنده دارو نوعی پوشش دارویی به همراه دارند که در طولانی‌ مدت از بسته‌شدن عروق جلوگیری می‌نمایند.

نحوخه باز کردن رگ با فنر زدن قلب

فنر زدن قلب کمک می‌کند تا بدون نیاز به جراحی باز اختلال خونرسانی به قلب را برطرف نماییم. این پروسه را می‌توان در مواقع اورژانسی مانند زمانی که فرد دچار سکته قلبی شده است انجام داد. علاوه بر این، در صورتی‌ که پزشک تشخیص دهد بیمار به نارسایی‌های قلبی مبتلا است ممکن است برای وی استنت‌ گذاری تجویز نماید.

برای جای‌گذاری استنت در ابتدا فنر به همراه یک بالن درون رگ قرار داده می‌شود و پس از این که بالن باعث بزرگ‌تر شدن رگ شد، از آن خارج می‌گردد و فنر به‌ صورت دائم درون رگ باقی خواهد ماند. بیشتر استنت‌ها از جنس فلز یا پلاستیک مشبک می‌باشند. بعد از جای‌گذاری، فنر در قسمت‌های مسدود شده یا تنگ شده رگ باز می‌شود. با این کار پلاک‌ها و لخته‌های خونی به سمت دیواره رگ فشرده شده و فضای بیشتری برای جریان‌ یافتن خون به وجود می‌آید.

افراد نیازمند فنر زدن قلب

آنژیوپلاستی یک روش درمانی مناسب برای افرادی با شرایط زیر می‌باشد:

  • افرادی که با استفاده از دارو و تغییر سبک زندگی وضعیت سلامت قلب آن‌ها بهبود نیافته است.
  • داشتن درد در قفسه سینه که مرور زمان شدیدتر شده است.
  • افرادی که دچار سکته قلبی شده‌اند. آنژیوپلاستی می‌تواند به‌ سرعت رگ را باز کرده و آسیب بیشتر قلب جلوگیری کند.
  • آنژیوپلاستی برای همهٔ افراد مناسب نمی‌باشد. در برخی موارد بسته به‌ شدت نارسایی قلبی و سلامت عمومی بیمار، ممکن است پزشک تشخیص دهد جراحی قلب باز در مقایسه با آنژیوپلاستی مناسب‌تر می‌باشد.

در صورت بروز موارد زیر فرد به جراحی بای‌پس قلب نیاز پیدا خواهد کرد:

  • شریان‌های اصلی که خون را به سمت چپ قلب می‌رسانند تنگ شوند.
  • ماهیچه‌های قلب ضعیف شده باشند.
  • فرد به دیابت مبتلا بوده و چندین شریان وی مسدود و یا تنگ شده باشد.
  • بر خلاف استنت، در جراحی بای‌ پس عروق کرونری قسمت مسدود شده شریان با یک شریان سالم از دیگر قسمت‌ها بدن جایگزین می‌شود.

متخصص قلب اصفهان بعد از قرار دادن استنت

انواع استنت برای باز کردن رگ قلب

بیشتر فنرها دارای یک پوشش دارویی هستند که از ایجاد بافت اسکار درون شریان جلوگیری می‌کند. به این از فنرها فنر یا استنت شست‌ و شو دهنده دارو گفته می‌شود. این فنرها درون رگ دارویی ترشح می‌کنند که روند رشد مجدد بافت‌ها درون فنر را آهسته کرده و از تنگ شدن دوبارهٔ رگ جلوگیری می‌کند.
دیگر فنرها این پوشش دارویی را ندارند و به آن‌ها استنت فلزی لخت (BMS) می‌گویند. ریسک تنگ شدن مجدد رگ‌ها با استفاده از این فنرها بالا می‌باشد. اما از سوی دیگر به استفاده طولانی‌ مدت از داروهای ضد پلاکت نیز نیازی ندارند. این نوع از فنرها بیشتر برای افرادی که در خطر خونریزی قرار دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آمادگی‌ها و فرایندهای قبل از فنر زدن قلب

قبل از برنامه‌ریزی برای آنژیوپلاستی، پزشک سابقه پزشکی شما را بررسی کرده و شما را معاینه می‌کند. همچنین چندین آزمایش از جمله آزمایش خون، عکس اشعه ایکس از قفسه سینه و الکتروکاردیوگرام می‌گیرد. علاوه بر این پزشک برای بررسی میزان مسدود شدن عروق خونی و نحوه درمان آن‌ها به کمک آنژیوپلاستی از شما یک تست تصویربرداری به نام آنژیوگرافی عروق کرونری خواهد گرفت.

در صورتی‌ که در طول آنژیوگرافی پزشک تشخیص دهد که شریان مسدود شده است، بلافاصله بعد از آنژیوگرافی در حالی‌ که قلب همچنان کاتتر شده، جراحی آنژیوپلاستی و فنر گذاری را انجام خواهد داد.

صفحه اینستاگرام دکتر مهرداد طاهریون متخصص قلب اصفهان

پزشک راهنمایی‌های لازم برای آماده‌ شدن را در اختیار شما قرار خواهد داد:

  • پزشک از شما می‌خواهد تا مصرف برخی داروهای خاص مانند آسپرین، داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی و رقیق‌ کننده‌های خون را متوقف نمایید. به همین دلیل باید قبل از انجام این پروسه تمام داروهایی که مصرف می‌کنید از جمله مکمل‌های گیاهی را به وی اطلاع دهید.
  • به طور معمول باید ۶ تا ۸ ساعت قبل از آنژیوگرافی از مصرف غذا و نوشیدنی بپرهیزید.
  • در صبح قبل از انجام پروسه، داروهای تجویز شده را با مقدار کمی آب مصرف کنید.
  • تمامی داروهایی که مصرف می‌کنید را با خود به بیمارستان ببرید از جمله نیتروگلیسیرین.
  • هماهنگی‌های لازم برای نحوه برگشت به خانه را انجام دهید. به طور معمول بعد از آنژیوپلاستی برای یک شب در بیمارستان بستری خواهید شد و در روز بعد از آن نیز قادر به رانندگی نخواهید بود.

مطالعه بیشتر 

مزایای درمان ورید واریسی با چسب

علل تشکیل لخته ی خون در مغز

کلاریوین وریدهای واریسی