دلایل نیاز مراجعه به متخصص قلب و عروق

دلایل نیاز مراجعه به متخصص قلب و عروق:

اما اکنون این سوال مطرح می شود که چه زمان نیاز است ما به متخصص قلب و عروق مراجعه کنیم. در صورتی که علائم زیر برای شما رخ داد باید سریعا مشکل را به پزشک قلب و عروق اطلاع دهید:

• تنگی نفس

یکی از مهمترین علائم بیماری های قلب و عروق، تنگی نفس است. تنگی نفس در زمان کار، در حالت خوابیده، تورم پا همراه با تنگی نفس نشانه از بیماری قلبی است. این علامت خطرناک است و اگر سریعا تحت درمان متخصص قلب و عروق قرار نگیرید می تواند عوارض جبران ناپذیر را به دنبال داشته باشد.

• ناراحتی در قفسه سینه

یکی از علامت هایی که نشان دهنده ناهنجاری در سرخرگ قلب است همین خستگی در قفسه سینه است البته این بدان معنا نیست که هر ضعف در قفسه سینه به معنی بیماری قلبی است ولی باید به این مورد هم شک کرد. در صورتی که این ناراحتی با فعالیت بیشتر شده و به سمت پشت جناغ می رود، نشان از بیماری قلبی است که شدت بیماری و درمان را پزشک قلب و عروق تعیین می کند.

• خستگی زودرس

قلبی که دچار نارسایی شده باشد نمی تواند به خوبی به تمام بدن خون‌رسانی کند در نتیجه اکسیژن و مواد غذایی کافی به اندام های بدن نمی رسد. در چنین حالت بدن انسان سریع دچار ضعف شده و خستگی زودتر از موعد فرا می رسد. متخصص قلب و عروق با کمک آزمایش هایی می تواند این نارسایی و ناهنجاری های قلبی را تشخیص داده و درمان نماید.

• تپش قلب

اضطراب، استرس، فعالیت های زیاد، بیماری های وراثتی و … از جمله مواردی هستند که منجر به تپش قلب می شوند. گاهی اوقات دیده شده است که افراد در زمان استراحت به صورت ناگهانی دچار تپش قلب می شوند که به این حالت آریتمی قلبی می گویند. با توجه به این که تپش قلب بر روی پمپاژ خون و سلامت بافت قلب تاثیر می گذارد لذا در اولین فرصت باید درمان تحت نظر متخصص قلب و عروق را آغاز نمود.

• ابتلا به سرگیجه

سرگیجه می تواند دلایلی مختلفی داشته باشد. حتی یک فشار روانی نیز می تواند منجر به این حالت در شما بشود. اما این علامت، نشانی از بیماری و نارسایی قلبی نیز خواهد بود. اگر شما تاکنون مشکلی و بیماری خاصی نداشته اید که باعث سرگیجه بشوند، باید به متخصص قلب و عروق مراجعه کنید تا سلامت قلب را بررسی نمایند. حال اگر مطمئن شدید که قلب شما بیماری ندارد باید علت سرگیجه را در سایر اندام های بدن جست و جو نمود.

• عرق سرد

یکی از شایع ترین علائمی که در بیماران قلب دیده می شود، عرق سرد است که با علائم دیگر هم همراه خواهد بود. از آنجایی که در افراد دیابتی هم ممکن است عرق سرد بر روی بدن دیده شود لذا برای این که مطمئن شوید این علامت، به معنی نارسایی قلب هست یا خیر باید به وضعیت تپش قلب خود توجه داشته و از متخصص قلب و عروق بخواهید که تست هایی را برای شما انجام دهد.

در نهایت توصیه می کنیم که افراد مسن و سالمند باید همواره خود را تحت کنترل معاینات متخصص قلب و عروق قرار دهند. در این دوره سنی بافت قلبی پیر شده و کارایی آن کم خواهد شد. در نتیجه احتمال ابتلا به سکته قلبی بسیار بالا خواهد بود. با توجه به آنچه گفته شد، مراقبت های پزشک قلب و عروق در این دوره سنی الزامی است.

دکتر مهرداد طاهریون

متخصص قلب اصفهان

فلوشیپ آنژیوپلاستی و اینترو نشن

والولوپلاستی و پریفرال اینترونشن

برای آشنایی بیشتر و اطلاع از آدرس و ساعات کاری مطب دکتر به بخش تماس با ما  سایت مراجعه نمایید.