درمان موثر واریس با ماساژ | بهترین متخصص واریس اصفهان

بررسی درمان موثر واریس با ماساژ

ایجاد می‌شود و بیشتر افراد به دلایل مختلفی مانند اضافه‌وزن زیاد، بارداری، عدم تحرک، رژیم غذایی اشتباه، بیماری‌های قلبی، بیماری‌های ژنتیکی و… دچار واریس پا خواهند شد که در اکثر موارد با رعایت توصیه‌های پزشک متخصص این مشکل برطرف خواهد شد. در این مطلب از سایت دکتر مهرداد طاهریون بهترین متخصص واریس اصفهان به بررسی درمان موثر واریس با ماساژ خواهیم پرداخت.

ماساژ یکی از روش‌های تأثیرگذار و مفید برای بدن است و به همین دلیل برخی از افراد آن را برای درمان واریس نیز پیشنهاد می‌دهند. اما ماساژ در افرادی که دچار واریس پا هستند. به شرایط مختلفی بستگی دارد که ابتدا به مزیت‌های ماساژ واریس پا و سپس به موارد ممنوعی که باعث وخیم شدن رگ‌های واریسی می‌شود، اشاره خواهیم کرد.

تأثیرات مثبت ماساژ پای واریسی شامل موارد ذیل است:

• کاهش پیداکردن درد در ساق پا
  • کم‌شدن استرس و احساس سنگینی در ناحیه پا
  • بهترشدن وضعیت گردش خون
  • کاهش انقباض عضله‌های پا
  • کم‌شدن تنش و ناراحتی در پا

اما اگر رگ‌های واریسی شما دچار علائمی که در ادامه ذکر می‌کنیم هستند بدون مشورت پزشک متخصص به سراغ ماساژدرمانی نروید.

مطلب پیشنهادی : علل و علائم ایجاد ورم پا در سالمندان

• درد شدیدی در ناحیه رگ‌های واریسی احساس می‌کنید.
  • دچار زخم‌های واریسی شده‌اید.
  • تغییراتی را بر روی پوست خود مشاهده می‌کنید.
  • رگ‌های برجسته و متورم دارید.

زیرا ممکن است به‌جای بهبود وضعیت رگ‌های واریسی، باعث تحت‌فشار قراردادن بیشتر و پاره شدن آن‌ها شوید.

پزشکان متخصص معمولاً بعد از بررسی‌های دقیق وضعیت شما، کم‌خطرترین و مؤثرترین روش را برای بهترشدن گردش خون و کاهش انقباض عضلات شما مانند دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی و یا نرمش‌‌های مخصوص و اصولی را پیشنهاد می‌دهند.

درصورتی‌که رگ‌های واریسی شما در وضعیت خاصی باشند نیز از ماساژهای درست و تخصصی و غیرمستقیم استفاده خواهند کرد و بدون تماس مستقیم انگشتان با رگ‌های واریسی و تحت‌فشار قراردادن آن‌ها، باعث بهبودی جریان لنف و گردش خون در پای افراد می‌شود.

علل ماساژ ندادن روی رگ‌های واریسی

برای پاسخ به این سؤال باید به موقعیت‌های منع انجام ماساژ واریس پا اشاره کرد:

موقعیت اول

برای زمانی است که رگ‌های واریسی نسبت به خونریزی و پارگی حساس و آسیب‌پذیر هستند:

هنگامی که رگ‌های واریسی برجسته و حرارت و دمای آن‌ها با سایر قسمت‌های پوست متفاوت باشد، یعنی احتمال آسیب به ورید وجود دارد. در این حالت خون به دلیل ضعیف شدن دریچه‌های هدایت‌کننده جریان و جدارهای رگ‌ها، به عقب برمی‌گردد و باعث گشاد شدن رگ‌ها و تجمع خون در ناحیه پا می‌شود؛ بنابراین در این موقعیت رگ‌های واریسی برجسته و بسیار حساس می‌شوند و در صورت ماساژ رگ‌ها، مشکلات بسیار جدی برای بیمار به وجود خواهد آمد.

حالت دوم

ممنوعیت ماساژ برای واریس در افرادی است که رگ‌های واریسی آن‌ها نشانه‌ای از مشکلات وریدی را دارد:

برای برخی از افرادی که دچار رگ‌های واریسی هستند، ممکن است احتمال لخته شدن خون در ناحیه پا وجود داشته باشد؛ بنابراین پزشکان متخصص و ماساژورهای باتجربه برای این افراد ماساژ و فشار مستقیم رگ‌ها را توصیه نمی‌کنند.
معمولاً زخم واریس پا در صورت عدم درمان به‌موقع پای مبتلا به واریس رخ می‌دهد. زخم معمولاً در پا با ورم نسبتاً شدید و دائمی و دچار تغییرات پوستی رویت می‌شود.

راهکارهای درمانی سریع و قطعی برای واریس | بهترین متخصص واریس اصفهان

تاثیر ماساژ برای درمان لخته

در بخش قبل نیز به آن اشاره کردیم که افراد با احتمال آسیب‌های وریدی و لخته خون، نباید از ماساژ واریس و تماس مستقیم با رگ‌های واریسی استفاده کنند. ممکن است به دلایل ژنتیکی و غیر ژنتیکی، بیماری و دلایل مختلف دیگر به جداره رگ‌های شما آسیب برسد و خون نتواند به‌درستی در رگ‌ها جریان پیدا کرده و بنابراین در قسمتی از بدن شما تجمع کرده و باعث ایجاد لخته می‌شود؛ بنابراین در این زمان بهتر است هرچه سریع‌تر به پزشک متخصص مراجعه کنید تا راه‌های مؤثر درمان را به شما پیشنهاد دهند.

برخی از این راه‌ها شامل دارودرمانی و… می‌شود و برخی توصیه‌های دیگر شامل ورزش، ثابت نبودن موقعیت در طولانی‌مدت، استفاده از جوراب‌های مخصوص واریس و… است و گاهی اوقات ماساژورهای حرفه‌ای با ماساژ دادن قسمت‌هایی از بدن که دارای رگ‌های واریسی و لخته نیستند، وضعیت گردش خون را در آن ناحیه بهتر می‌کنند.

روش صحیح برای ماساژ واریس

در همین ابتدا و پیش از صحبت درباره آموزش ماساژ، باید تاکید کنیم که انجام ماساژ واریس پا باید توسط افراد متخصص و حرفه‌ای انجام شود؛ بنابراین با مراجعه به افراد کم‌تجربه، سلامت خود را به خطر نیندازید. تکنیک و روش‌های مختلفی برای بهتر کردن جریان خون و سیستم وریدی وجود دارد که ماساژورهای باتجربه می‌توانند بهترین روش را باتوجه‌به شرایط رگ‌های واریسی شما انجام دهند.

اما نکاتی نیز در این باره وجود دارد که پزشکان در طول درمان و ماساژ ساق پا به آن توجه خواهند کرد، به‌عنوان‌مثال درصورتی‌که آسیب پوستی یا زخم یا برشی را بر روی رگ‌ها مشاهده شد، نباید از ماساژ برای درمان واریس استفاده کرد و یا ماساژورها حواسشان به تحت‌فشار قرار نگرفتن رگ‌های واریسی بوده و گاهی از روغن‌های مخصوص واریس برای تأثیر بیشتر و جلوگیری از ایجاد فشار استفاده می‌کنند.

روغن‌های مناسب برای ماساژ واریس پا

باتوجه‌به اینکه هیچ پژوهش علمی و دستورالعملی برای نوع و میزان استفاده از روغن‌های گیاهی برای درمان واریس وجود ندارد، بنابراین شما حتماً پیش از استفاده از این روش با پزشک خود صحبت کنید. در ادامه روغن‌هایی که برای کاهش درد و فشار، بهبود گردش خون و… مؤثر هستند را به شما معرفی خواهیم کرد:

روغن اسطوخدوس:

زمانی که شما روغن اسطوخدوس را بو می‌کنید، درد شما کاهش می‌یابد و دلیل آن تأثیر بر روی سروتونین و GABA در مغز است. همچنین استفاده از روغن اسطوخدوس بر روی ناحیه‌های آسیب‌دیده و ماساژ پا باعث بهبود زخم‌های پوستی و کم‌شدن درد آن منطقه خواهد شد.

روغن شاه بلوط:

روغن شاه بلوط را می‌توان به‌صورت قرص، ژل و رنگ نیز استفاده کرد تا درد و خارش آن منطقه کمتر شود. باتوجه‌به اینکه تحقیقات گسترده‌ای در این زمینه انجام نشده است، اما برخی از پژوهشگران معتقد هستند که روغن شاه بلوط می‌تواند از درد و سنگینی پا، متورم شدن، تشدید علائم واریس و… جلوگیری کند. البته تأثیر این روغن بر روی مویرگ‌های ریز واریسی زیاد نخواهد بود.

روغن کاج دریایی:

این روغن می‌تواند به‌عنوان یکی از روغن‌ها برای ماساژ واریس پا استفاده شود. روغن کاج دریایی باعث کاهش تورم پا، التهاب ناحیه‌های واریسی و… خواهد شد.

روغن انگور قرمز:

روغن و عصاره انگور قرمز می‌تواند باعث کاهش ورم پا شده و به بهترشدن جریان ضعیف و نامناسب خون در رگ‌ها کمک خواهد کرد.

بومادران:

یکی از روغن‌های مناسب برای ماساژ واریس که در گذشته نیز از آن استفاده می‌کردند، بومادران است. هنگامی که از روغن بومادران بر روی پوست استفاده می‌کنید، می‌تواند شاهد کاهش علائم رگ‌های واریسی باشید.

صفحه اینستاگرام دکتر مهرداد طاهریون

روش‌های ماساژ با روغن

اولین روش
  • استفاده از کمپرس گرم یا سرد برای ناحیه‌ی واریسی در پا است.
  • در این روش باید چند قطره از روغن دلخواه را در مقداری آب ریخته و سپس پارچه یا کمپرس را در آن قرار دهید. اکنون پاهای خود را بالا گرفته و کمپرس را به مدت ۱۵ دقیقه بر روی پوست خود بگذارید.
روش دوم
  • استفاده از ترکیب محلول روغن با مقدار اندکی روغن حامل و آب گرم در حمام است.
  • یکی دیگر از روش‌ها که در این متن بیشتر به آن پرداخته شد، ماساژ واریس پا با روغن است.
  • برای این کار باید مقداری از روغن گیاهی را با روغن‌های حامل ترکیب کرده و سپس با محلول ایجاد شده، پوست خود را ماساژ دهید.

از دیگر راه‌هایی که می‌توانید با استفاده از روغن‌ها و توصیه پزشک متخصص باعث بهبود وضعیت رگ‌های واریسی پا شوید، می‌توان به استنشاق مستقیم روغن‌های گیاهی، بخور در فضای اتاق و… اشاره کرد.

تاثیر بادکش برای واریس

بادکش به دو روش خشک و تر انجام می‌شود که در روش تر آن باتوجه‌به تشخیص پزشک حجامت نیز انجام می‌شود. در این روش با وسیله‌ای مخصوص در نواحی اطراف رگ‌های واریسی مکش ایجاد می‌کنند و به همین دلیل خون و لنف و اکسیژن تازه در رگ‌ها جریان یافته و باعث خروج سلول‌های بدون اکسیژن از رگ خواهد شد. بنابراین با استفاده از بادکش می‌توان از تورم و سیاه شدن رگ‌ها جلوگیری کرد.

اما استفاده از بادکش واریس پا به این سادگی نیست و باید از مکان درست و دقیق بر روی پا شروع شده و سپس در مدت‌زمان مشخص و تا روشن شدن و تغییر رنگ رگ‌های واریسی ادامه پیدا کند.

راهکارهای درمانی سریع و قطعی برای واریس

هدف از تمرینات برای درمان واریس چیست؟

پاسخ به پرسش های متداول در مورد بیماری واریس