درمان گرفتگی رگ گردن | متخصص قلب اصفهان

بررسی روشهای کنترل و درمان گرفتگی رگ گردن

در این مطلب از سایت دکتر مهرداد طاهریون متخصص قلب اصفهان به بررسی روشهای کنترل و درمان گرفتگی رگ گردن خواهیم پرداخت.

عوامل خطر ساز بیماری انسداد شریان کاروتید و تغییرات پیشنهادی سبک زندگی برای مقابله با آن، مشابه سایر مشکلات عروقی است:

مصرف دخانیات: بلافاصله ترک کنید.
چاقی: به BMI (شاخص توده بدنی) هدف زیر 30 دست پیدا کنید.
فشار خون بالا: با فعالیت ورزشی، رژیم غذایی مناسب و در صورت تجویز، با دارو کنترل شود.
کلسترول بالا: با داشتن یک رژیم غذایی مناسب و مصرف دارو های استاتین (در صورت تجویز پزشک) چربی خون خود را کنترل کنید.
کنترل دیابت: کنترل سطح قند خون. به علت افزایش خطر بروز انواع بیماری های قلبی-عروقی در مبتلایان به دیابت، معاینات منظم قلبی-عروقی برای این بیماران از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

جراحی اندارترکتومی کاروتید

طی این عمل، پلاک عامل تنگی شریان کاروتید برداشته و خارج می شود. اندارترکتومی کاروتید با ایجاد یک برش کوچک در ناحیه ی آسیب دیده در گردن انجام می شود. سپس، شریان باز شده و پلاک خارج می گردد. بعد از تخلیه ی پلاک، با استفاده از دوختن رگ ها یا مواد مصنوعی روی شریان کاروتید مربوطه، این شریان بسته خواهد شد. بیشتر بیماران یک الی سه روز بعد از انجام عمل جراحی اندارترکتومی کاروتید از بیمارستان مرخص می شوند.

استنت و آنژیوپلاستی بالون شریان کاروتید

این عمل، یک عمل جراحی کم تهاجمی بوده که معمولاً با اعمال بی حسی موضعی صورت می گیرد. استنت و آنژیوپلاستی بالون شریان کاروتید برای مبتلایان به بیماری انسداد شریان کاروتید دارای علائمی توصیه می شود که خطر انجام عمل اندارترکتومی کاروتید در آنها بیش از حد بالا است.

برای انجام این عمل جراحی، جراح یک شلنگ بلند و بسیار نازک به نام کاتتر را از طریق یک برش بسیار کوچک ایجاد شده در شریان کشاله ی ران، وارد بدن شما خواهد کرد؛ سپس با استفاده از آنژیوگرافی، کاتتر را از مسیر رگ های خونی به سمت شریان کاروتید هدایت می کند.

در نوک این کاتتر مخصوص، یک بالن کوچک واقع شده است که جراح با باد کردن و خالی کردن متوالی آن، پلاک های شریان مربوطه را به سمت دیواره های شریان آسیب دیده ی کاروتید فشرده و مسطح می کند. سپس یک لوله ی کوچک به نام استنت در این ناحیه جایگذاری می شود تا شریان مربوطه را باز نگه دارد. استنت با اتمام عمل و خروج کاتتر در شریان مربوطه خواهد ماند.

صفحه اینستاگرام دکتر مهرداد طاهریون متخصص قلب اصفهان

درمان دارویی گرفتگی رگ گردن

برنامه های درمانی برای بیماری انسداد شریان کاروتید با هدف پیشگیری از افزایش تنگی شریان ها، مسدود شدن شریان ها و سکته ی مغزی انجام می شود. اولین گام برای این برنامه درمانی، اعمال تغییراتی برای کنترل عوامل خطرساز مثل دیابت، فشار خون بالا و… می باشد.

تشخیص علائم گرفتگی رگ گردن | بهترین متخصص واریس اصفهان

استاتین ها دارو هایی هستند که علاوه بر کاهش کلسترول، باعث کم شدن التهابات درون شریانی می شوند که عامل افزایش تولید پلاک است. همچنین، مصرف آسپیرین یا سایر دارو های ضد انعقاد خون، برای پیشگیری از تجمع پلاک و گرفتگی شریان ها پیشنهاد می شود. در نهایت، ترک سیگار برای پیشگیری از پیشرفت بیماری بسیار حیاتی است.

در صورت عدم وجود علائم در کنار وجود تنگی خفیف تا متوسط در این شریان ها، شما باید به طور منظم برای بررسی ثبات جریان عبوری از شریان مربوطه، تحت معاینات اولتراسوند از این ناحیه قرار بگیرید. ممکن است بیمار با وجود تنگی عروق شدید، علائمی را تجربه نکند. اگر تجمع پلاک زیاد و تنگی شریان شدید شود (بیش از 80 درصد گرفتگی)، ممکن است برای کاهش خطر بروز سکته ی مغزی انجام جراحی به بیمار پیشنهاد شود (بدون توجه به اینکه بیمار علائم داشته باشد یا خیر).

مزایای درمان ورید واریسی با چسب

علل تشکیل لخته ی خون در مغز