فشارخون بالا در خانم‌های باردار | بهترین متخصص واریس اصفهان

فشارخون بالا در خانم‌های باردار

پرفشاری خون در دوران حاملگی می‌تواند مادرانی را گرفتار کند که هرگز فشارخون بالا نداشتند. این وضعیت در نیمه دوم بارداری اتفاق می‌افتد. اگر به حال خود رها شود، ممکن است پره اکلامپسی شود. در این مطلب از سایت دکتر مهرداد طاهریون متخصص واریس اصفهان سعی کرده‌ایم به بررسی فشارخون بالا در خانم‌های باردار بپردازیم. پره اکلامپسی جریان خون و اکسیژن به جنین شما را محدود می‌کند و می‌تواند به کلیه‌ها و مغز شما آسیب برساند. پس از زایمان، فشارخون شما باید به سطح طبیعی خود بازگردد.

برخی داروها فشارخون را بالا می‌برند

داروهای سرماخوردگی و آنفولانزا حاوی دکونژستانت می‌توانند باعث بالارفتن فشارخون شوند. از دیگر داروها می‌توان به داروهای ضد درد NSAIDS ، استروئیدها و قرص ضدبارداری و بعضی از داروهای ضدافسردگی اشاره کرد. اگر فشارخون بالا دارید خودسرانه دارو از داروخانه نخرید. حتماً با پزشک خود مشورت کنید تا فشارتان بالا نرود.

مطلب پیشنهادی : تمرینات ورزشی برای درمان واریس پا

ممکن است دکتر شما فشارخونتان را بالا ببرد!

بعضی بیماران فقط در مطب دکتر فشارخونشان بالا است. این مسئله ریشه در اضطراب دارد و به‌عنوان فشارخون ناشی از روپوش سفید خوانده می‌شود مثل کودکانی که با دیدن دکتری که روپوش سفید به تن دارد به یاد آمپول زدن و واکسن می‌افتند!

برای بالابردن دقت اندازه‌گیری فشارخون بهتر است فشارخون در خانه چک شود و به‌صورت مرتب در یک جدول یادداشت شود. این یادداشت‌ها در زمان ملاقات پزشک برای قضاوت بهتر در خصوص شرایط بیمار در اختیار پزشک قرار داده شود. خوب است دستگاه فشار سنجتان را به مطب ببرید و آنجا در حضور پزشکتان فشار خود را اندازه بگیرید تا اگر ایرادی در تکنیک اندازه‌گیری دارید همان جا پزشک به شما آموزش دهد.

کنترل فشار خون بالا | درمان واریس اصفهان

فشارخون بالا در کودکان

این بیماری در بین بزرگسالان شایع است اما کودکان هم ممکن است به آن مبتلا شوند. مقادیر نرمال در کودکان بسته به سن و دختر یا پسر بودن و قد دارد اما این مسئله بیشتر در کودکان با وزن اضافه یا با سابقه خانوادگی بیماری دیده می‌شود.

روشی طبیعی برای کنترل فشارخون بالا

مراقبه می‌تواند با قراردادن بدن در حالت استراحت عمیق، فشارخون را کاهش دهد. یوگا، تای چی، و تنفس عمیق همگی خوب هستند. این تکنیک‌های آرامش‌بخش را با اصلاح در شیوه زندگی مانند رژیم غذایی و ورزش ترکیب کنید.

لازم است متذکر شویم برخی گیاهان دارویی ممکن است با سایر داروهایی که شما مصرف می‌کنید، تداخل داشته باشند. برخی از گیاهان در واقع فشارخون را افزایش می‌دهند. در صورت مصرف مکمل‌های گیاهی یا مکمل‌های غذایی به پزشک خود اطلاع دهید.

بیشتر ورزش کنید

فعالیت بدنی منظم باعث کاهش فشارخون می‌شود. بزرگسالان باید حدود ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی با شدت متوسط در هفته داشته باشند. این فعالیت بدنی می‌تواند شامل باغبانی، راه‌رفتن سریع، دوچرخه‌سواری، و یا سایر ورزش‌های هوازی باشد. در ضمن حداقل ۲ روز در هفته تمرین‌های مربوط به تقویت عضلات را انجام دهند و در این ورزش‌ها همه عضلات بدن را درگیر کنند.

صفحه اینستاگرام دکتر مهرداد طاهریون متخصص واریس اصفهان

رژیم غذایی فشارخونی‌ها

رژیم غذایی DASH برای مبتلایان به پرفشاری خون طراحی شده است در این رژیم از بیماران خواسته شده که تا می‌توانند سبزی، میوه و غلات سبوس‌دار، لبنیات کم‌چرب، مرغ و ماهی و مغزها را مصرف کنند.

درعین‌حال گوشت قرمز، چربی‌های اشباع مضر مثل انواع کره و مارگارین و شیرینی‌جات را کنار بگذارند. در ضمن مقدار مصرف سدیم را با حذف غذاهای فراوری شده و نمکدان از سر سفره به حداقل برسانند.

زندگی با فشارخون بالا

فرد مبتلا به فشارخون بالا اغلب تا آخر عمر این عارضه را خواهد داشت. برای کنترل مناسب فشارخون و پیشگیری از عوارض ناخواسته فشارخون بالا مهم است که داروهای خود را به‌موقع و طبق نظر پزشک مصرف کنید و مدام فشارخون خود را کنترل کنید. اگر فشارخون بالا تحت کنترل باشد، احتمال سکته مغزی، بیماری قلبی و نارسایی کلیه کاهش می‌یابد.

 


مطالعه بیشتر :

درمان مویرگی واریس با لیزر

نحوه‌ مصرف و عوارض پماد واریس

مصرف دافلون برای درمان واریس و هموروئید