خوراکی های سالم برای قلب

در این مقاله از دکتر مهرداد طاهریون فوق تخصص قلب و عروق می خواهیم مطالبی راجع به خوراکی های مناسب برای قلب به شما عزیزان ارائه بدهیم پس برای حفظ سلامتی خود و آگاهی بیشتر با ما همراه باشید.

 

خوراکی های سالم و مفید برای قلب شما

در حال حاضر مرگ ناشی از حملات قلبی نسبت به سال های گذشته کاهش یافته ولی حملات قلبی می ‌توانند جان افراد زیادی را تهدید کند. خوشبختانه راه ها و روش‌های زیادی برای جلوگیری کردن از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی وجود دارد. مشخص است که خوردن مواد غذایی سالم و مفید و انجام دادن تمرینات ورزشی می‌تواند تفاوت زیادی در شرایط فرد ایجاد کند.

برای حفظ سلامتی خود از مواد غذایی زیر در برنامه غذاییتان استفاده کنید این مواد غذایی عبارتند از:

 

1. مصرف جوی دوسر

همان طور که می‌دانید جوی دوسر در برگیرنده فیبر محلول است و می‌تواند کلسترول خون را پایین بیاورد. این ماده همانند یک اسفنج عمل می‌کند و می‌تواند کلسترول را به خود جذب نماید. همین امر موجب کاهش کلسترول خون خواهد شد. سایرغلات سبوس دار همچون نان سبوس دار و پاستای تهیه شده از آرد سبوس دار می‌تواند برای سلامت قلب مفید باشد.

 

2. مصرف ماهی سالمون

ماهی سالمون و سایر ماهی‌هایی که اسیدهای چرب سالم دارند بهترین ماده برای افزایش سلامت قلب محسوب می‌شوند. این موضوع به خاطر محتوای اسید چرب امگا ۳ است که در این مواد یافت می شود. مطالعات مختلف نشان می‌دهد که این اسید چرب قادر است خطر ابتلا به اریتمی و سایر بیماری‌های قلبی را کاهش دهد. توصیه می شود که ماهی سالمون و سایر ماهی‌های حاوی اسیدهای چرب سالم هفته‌ای دو بار مصرف شود. اسیدهای چرب امگا ۳ در مکمل های غذایی نیز موجودند.

 

3. بلوبری و انواع توت ها

نه تنها بلوبری بلکه توت فرنگی و سایر توت‌ها نیز می‌تواند یک گزینه خوب برای داشتن قلبی سالم باشد. بر اساس تحقیقات و پژوهش ها که در سال ۲۰۱۳ انجام شده است افرادی که سه وعده از بلوبری و توت فرنگی در هفته استفاده کرده بودند ۳۲ % کمتر از سایرین به حملات قبلی مبتلا شده بودند.

 

4. استفاده کردن از مرکبات

زنانی که از مرکبات استفاده می‌کنند ۱۹ % کمتر از سایر افراد به حملات قلبی مبتلا خواهند شد. همان طور که می‌دانید مرکبات حاوی مقادیر زیادی ویتامین C هستند که این ویتامین با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی مرتبط است. البته باید مراقب آب مرکبات که به صورت آماده به فروش می‌رسد باشید. این مواد دارای شکر افزوده هستند. در مورد محصولات گریپ فروت نیز باید مراقب باشید. این ماده می‌تواند با فعالیت داروهای کاهش دهنده کلسترول خون تداخل داشته باشد.

 

5. سویا و محصولات سویا

محصولات سویا همچون توفو و شیر سویا بهترین روش برای اضافه کردن پروتئین به رژیم غذایی شما هستند. این محصولات سطح بالایی از اسیدهای چرب چند غیر اشباع ، فیبرها، ویتامین‌ها و مواد معدنی دارند. سویا می تواند فشار خون را در افرادی که در رژیم غذایی خود کربوهیدرات‌های تصفیه شده بالایی دارند کاهش دهد. در مقایسه با شیر یا سایر پروتئین‌ها، پروتئین سویا می‌تواند کلسترول بد خون را کاهش دهد.

6. خوردن سیب زمینی

معمولا بیشتر افراد بر این باورند که سیب زمینی سرشار از نشاسته است و نمی تواند مزیتی برای بدن داشته باشد. این موضوع در مورد سیب زمینی سرخ کرده صحیح است اما زمانی که این ماده به شیوه درست طبخ شود می‌تواند برای سلامت قلب مفید باشد. سیب زمینی سرشار از پتاسیم است و می‌تواند فشار خون را پایین بیاورد. این ماده سرشار از فیبر بوده و قادر است خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهد. سیب زمینی یک ماده مضر نیست بلکه یک ماده خوب و سالم برای قلب است.

 

7. خوردن گوجه فرنگی

مصرف گوجه فرنگی در حال افزایش است و این یک موضوع خوب محسوب می‌شود . همانند سیب زمینی، گوجه فرنگی نیز سرشار از پتاسیم است. این ماده دارای آنتی اکسیدان لیکوپن می‌باشد. همانطور که می‌دانید لیکوپن می‌تواند شما را از شر کلسترول بد خون خلاص کند، رگ‌های خونی را باز نگه دارد و از بروز حملات قلبی جلوگیری نماید. از آنجایی که گوجه فرنگی کم کالری است و قند کمی دارد می‌توانید ان را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

 

8. استفاده از آجیل‌ها

آجیل‌ها شامل بادام، گردو، پسته، بادام زمینی و سایر موارد است. آجیل سرشار از فیبرهایی است که برای سلامت قلب مفیدند. این مواد همچنین سرشار از ویتامین E هستند که به کاهش کلسترول بد خون کمک می‌کند. مواردی هم چون گردو حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ نیز می‌باشند. برخی از افراد از مصرف آجیل خودداری می‌کنند زیرا این مواد چربی بالایی دارند اما بیشتر مطالعات نشان داده است افرادی که روزانه اجیل مصرف می‌کنند لاغرتر هستند. به دنبال آجیل‌هایی باشید که نمک اضافه شده ندارند.

 

8. استفاده از روغن زیتون فوق بکر

با رژیم غذایی مدیترانه ای و استفاده از روغن زیتون فوق بکر می‌توانید خطر ابتلا به سکته و بیماری های قلبی و سایر بیماری‌ها را کاهش دهید. روغن زیتون سرشار از اسیدهای چرب تک غیر اشباع می باشد که باعث کاهش کلسترول بد و قند خون می شود. خود زیتون نیز منبع خوبی از اسیدهای چرب سالم می باشد.

 

آیا این مطلب را پسندیدید؟؟؟ اگه پسندیدی برا دوستات ارسال کن.

 

بهترین  فوق تخصص قلب و عروق در اصفهان

دکتر مهرداد طاهریون

جهت دریافت اطلاعات بیشتر به بخش تماس با دکتر مراجعه کنید.