تشخیص تصلب شرایین یا آترواسکلروز | بهترین متخصص واریس اصفهان

روش  های تشخیص تصلب شرایین یا آترواسکلروز

به ضخیم شدن یا سفت شدن شریان ها، آترواسکلروز یا تصلب شرایین گفته می شود. این شرایط بر اثر تجمع پلاک ها در لایه ی داخلی شریان ها اتفاق می افتد. پلاک از رسوب مواد چربی، کلسترول، مواد زائد سلولی، کلسیم و فیبرین تشکیل می شود. در این مطلب از سایت دکتر مهرداد طاهریون متخصص واریس اصفهان تشخیص تصلب شرایین یا آترواسکلروز را مورد بررسی قرار می دهیم. با تجمع پلاک، دیواره شریان ها ضخیم و سفت می شود. آترواسکلروز، یک بیماری آهسته و پیشرونده است که ممکن است در کودکی آغاز شود. با این حال، گاهی اوقات می تواند به سرعت پیشرفت کند.

علت ابتلا به تصلب شرایین

مشخص نیست که تصلب شرایین چگونه شروع می شود و یا علت دقیق آن چیست. اما تجمع تدریجی پلاک یا ضخیم شدن شریان ها بعلت التهاب دیواره ی داخلی شریان اتفاق می افتد. این امر جریان خون و اکسیژن رسانی به اندام های حیاتی بدن، دست و پاها را کاهش می دهد.

عوامل خطر تصلب شرایین

عوامل خطر آترواسکلروز عبارتند از:

• سطوح کلسترول و تری گلیسیرید بالا
  • دیابت نوع 1
  • بی تحرکی
  • مصرف زیاد چربی اشباع شده

علائم تصلب شرایین یا آترواسکلروز

علائم و نشانه های آترواسکلروز ممکن است به تدریج ایجاد شوند و کم باشند، زیرا پلاک ها کم کم در شریان ها جمع می شوند. همچنین ممکن است بسته به نوع شریان آسیب دیده، علائم متفاوت باشند. گرچه، زمانی که یک شریان بزرگ مسدود می شود، علائم و نشانه ها ممکن است شدید باشند و منجر به حمله قلبی، سکته یا لخته ی خونی شوند. علائم آترواسکلروز ممکن است شبیه به بیماری های قلبی دیگر باشند. برای تشخیص درست به پزشک مراجعه کنید.

متخصص قلب اصفهان چرا از مددجو نوار قلب گرفته می شود؟

روش های تشخیص تصلب شرایین

در ابتدا، پزشک در مورد سوابق پزشکی از شما سؤالاتی می پرسد و معاینه ی فیزیکی انجام می دهد. همچنین ممکن است یک یا چند مورد از آزمایشات زیر را انجام دهد:

آنژیوگرافی

در این رویکرد، یک لوله نازک بلند (کاتتر) از طریق شریان های کرونری وارد بدن می شود. بعد از تزریق ماده حاجب به شریان برای مکان یابی تنگی، انسداد و دیگر ناهنجاری های شریان ها، تصویر اشعه ی ایکس گرفته می شود.

سونوگرافی داپلر

از یک ردیاب مخصوص برای هدایت امواج صوتی به رگ های خونی استفاده می شود. یک گیرنده ی صوت، صدای خون درون رگ ها را تقویت می کند. عدم وجود صدا ممکن است به معنای انسداد باشد. از این نوع سونوگرافی برای شناسایی تنگی رگ های خونی شکم، گردن یا پاها استفاده می شود.

صفحه اینستاگرام دکتر مهرداد طاهریون متخصص واریس اصفهان

مقایسه فشار خون

مقایسه فشار خون پاها و بازوها، به تشخیص محدودیت جریان خون کمک می کند. تفاوت قابل توجه در این فشار خون ها ممکن است به این معنا باشد که رگ های خونی بر اثر آترواسکلروز دچار تنگی شده اند.

آنژیوگرافی MUGA

این روش یک اسکن هسته ای است که نحوه حرکت دیواره قلب و میزان دفع خون با هر ضربان قلب را در حالت استراحت فرد بررسی می کند.

اسکن پرفیوژن میوکارد

این رویکرد، یک اسکن هسته ای است که در حال استراحت فرد یا بعد از ورزش انجام می شود و ممکن است نشان دهد بخش هایی از عضله ی قلب، خون کافی دریافت نمی کنند.

سی تی اسکن

این رویکرد، نوعی تصویربرداری با اشعه ی ایکس است که می تواند رسوب کلسیم در قلب را نشان دهد. این مشکل در آینده می تواند باعث مشکلات قلبی شود.

درمان بزرگی رگهای دست و بازو و پا

درمان آنوریسم آئورت به روش اندوواسکولار MFM

رگ‌های نخی و رگ‌های عنکبوتی چیست؟