تپش قلب

در این مقاله از دکتر مهرداد طاهریون متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوپلاستی و اینترونشن اصفهان می خواهیم مطالبی درمورد همه چیز راجع به تپش قلب برای شما عزیزان ارائه بدهیم در صورت مفید بودن مطلب آن را به اشتراک بگذارید.

همه چیز راجع به تپش قلب

چگونگی تپش قلب

احساس کردن ضربان قلب به صورت بسیار سریع و محکم و یا احساس این که قلب تپشی را جا بیاندازد و یا لرزیدن آن، در حالت طبیعی شما متوجه ضربان قلب خود نمی شوند و هنگامی که این ضربان را حس می کنید به این صورت یعنی دچار تپش قلب شده اید. احساس تپش قلب ممکن است که در گردن یا گلو و قفسه سینه احساس شود.

تپش قلب می تواند ترسناک و آزار دهنده باشند. به طور طبیعی آسیب رسان یا جدی نمی باشد گاهی اوقات خود به خود برطرف می شود. اغلب اوقات با استرس و اضطراب یا به علت مصرف زیاد کافئین، نیکوتین، یا الکل، ایجاد می شود. همچنین ممکن است وقتی فرد باردار است ایجاد شود. در موارد نادر، تپش قلب می تواند نشانه ای از شرایط جدی تر قلبی باشد.

علائمی که همراه با تپش قلب وجود دارند کدام است؟

علائم همراه با تپش قلب با توجه به علت ایجاد آن می تواند متفاوت باشد. اگر طی یک حمله پانیک دچار تپش قلب شوید ممکن است در حین آن دچار تهوع و تعریق شوید. در بیماری های تیروئیدی و کاهش سطح قند خون نیز علائم دیگری که مختص بیماری هستند به همراه تپش دیده می شوند. تپش قلب ناشی از کم خونی ممکن است با خستگی، رنگ پریدگی و ضعف همراه باشد. در موارد نادر تپش قلب نشانه ای از مشکلات جدی قلبی است در این مواقع تپش قلب ممکن است با علائمی نظیر درد قفسه ی سینه، گیجی، تنگی نفس شدید و بیهوشی همراه باشد که لازم است به طور جدی پیگیری شود.

هنگامی که تپش قلب ناشی از مشکلات قلبی باشد ممکن است عوارضی به جا گذارد، از این عوارض می توان به این موارد اشاره کرد: ایست قلبی، بیهوشی، استروک یا سکته (انسداد عروق مغزی در اثر لخته)، نارسایی قلبی.

تپش قلب

علت های تپش قلب 

علل بسیار زیادی برای تپش قلب وجود دارد، که ممکن است مرتبط با قلب باشد یا علت نامعلوم داشته باشد.

علل غیر مرتبط با قلب شامل موارد زیر می شود:

  • برخی مکمل های تغذیه ای و گیاهی
  • احساسات شدید مانند اضطراب، ترس یا استرس. اغلب طی حملات پانیک (حمله ی اضطراب) اتفاق می افتند. داشتن افسردگی و یافعالیت فیزیکی شدید
  • داروها، از جمله قرص های رژیمی، ضداحتقان ها، داروهای استنشاقی آسم و برخی داروهایی که برای جلوگیری از آریتمی ها(ضربان قلب نا منظم) یا درمان کم کاری تیروئید مورد استفاده قرار می گیرند.
  • مصرف کردن کافئین، نیکوتین، الکل، یا مواد غیر قانونی مانند کوکائین و آمفتامین ها
  • شرایط پزشکی خاص مانند بیماری های تیروئید، سطح پایین قند خون، آنمی ، فشار خون پایین، تب و دهیدراتاسیون یا از دست دادن آب بدن
  • تغییرات هورمونی طی قاعدگی، بارداری، یا درست قبل از یائسگی. گاهی تپش قلب طی بارداری نشانه ای از کم خونی است.
  • بعضی از افراد بعد از غذاهای سنگین غنی از کربوهیدرات یا چربی، تپش قلب را تجربه می کنند، گاهی مصرف غذاهای حاوی مقادیر زیاد مونوسدیم گلوتامات، نیترات ها یا سدیم می تواند باعث ایجاد تپش قلب شود.
  • اگر شما پس از مصرف غذاهای خاصی تپش قلب دارید، می تواند به علت حساسیت غذایی باشد. دقت به غذاهای مصرف شده طی روز می تواند برای شناخت غذایی که باید از آن اجتناب کنید کمک کننده باشد.

شرایط قلبی که ممکن است منجر به تپش قلب شوند شامل موارد زیر هستند:

  • نارسایی قلبی
  • حمله ی قلبی پیشین
  • مشکلات ماهیچه ای قلبی
  • بیماری های عروق کرونر
  • مشکلات دریچه ای قلبی

 

روش های درمانی تپش قلب 

درمان کردن تپش قلب به علت وجود تپش قلب بستگی دارد. به طور معمول تپش قلب بی ضرر و خود به خود از بین می رود. در این حالت هیچ درمانی لازم نیست. و اگر که پزشک شما علت قطعی برای آن پیدا نکرد، احتمالا پیشنهاد می کند که از چیزهایی که می تواند آغازکننده ی تپش قلب باشد، دوری کنید.

روش های درمانی

1. کم کردن استرس و اضطراب از طریق ورزش های آرامش بخش همچون یوگا، بیوفیدبک، تصورات هدایت شده، تای چی، آروماتراپی. مصرف نکردن غذاهای خاص، ننوشیدن مشروبات، الکل،کافئین و مواد مخدر، نیکوتین،

2. اجتناب از داروهایی که به شکل محرک عمل می کنند.

3. اگر پزشک دلیلی برای تپش قلب شما پیدا کرد، روی درمان آن علت متمرکز خواهد شد. اگر علت مصرف داروی خاصی باشد ممکن است برای جایگزینی آن داروی دیگری پیشنهاد کند.

4. اگر تپش قلب با آریتمی تظاهر کند، ممکن است مصرف دارو یا انجام عمل خاصی نیاز پیدا کنید.

پیشنهاد ما به شما دوستان عزیز دکتر مهرداد طاهریون بهترین متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوپلاستی و اینترونشن اصفهان می باشد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر به بخش تماس با ما مراجعه فرمایید.