ترومبوز ورید عمقی (DVT) | متخصص قلب اصفهان

بررسی ترومبوز ورید عمقی (DVT) | علل و درمان

در این مطلب از سایت دکتر مهرداد طاهریون متخصص قلب اصفهان به بررسی ترومبوز ورید عمقی (DVT) علل، علائم و درمان آن خواهیم پرداخت. تا پایان این بخش همراه ما باشید.

ترومبوز ورید عمقی (DVT) یک لخته خون است که اغلب در وریدهای عمقی ساق پا ایجاد می شود. وریدهای عمیق ساق پا در داخل ماهیچه ساق پا و ران قرار دارند. همچنین می تواند در سایر وریدهای عمقی بدن مانند بازو رخ دهد. علل زیادی برای DVT وجود دارد، مانند سفرهای طولانی مدت با هواپیما (ترومبوز مسافرتی)، رگ های واریسی، تنگ شدن ورید پا (سندرم می-ترنر)، بارداری، چاقی و اضافه وزن. برخی از افراد سابقه خانوادگی DVT نیز دارند.

چه اتفاقی برای ترومبوز ورید عمقی (DVT) می افتد

لخته خون و ترومبوز یکسان هستند. ترومبوز ورید عمقی (DVT) می تواند منجر به شروع ناگهانی درد و تورم مکرر پا شود. اگر لخته خون درمان نشود ممکن است به همان اندازه باقی بماند اما می تواند رشد کند و بزرگتر شود. به طور بالقوه لخته خون می تواند به سمت ریه حرکت کند و رگ های خونی منتهی به قلب را مسدود کند. این عارضه جدی به عنوان آمبولی ریه شناخته می شود. بالاترین خطر آمبولی ریه طی 6 هفته پس از وقوع DVT است. درمان فوری ترومبوز ورید عمقی (DVT) این خطر را کاهش می دهد.

صفحه اینستاگرام دکتر مهرداد طاهریون متخصص قلب اصفهان

علائم ترومبوز ورید عمقی (DVT)

• شروع ناگهانی درد در ساق پا، معمولاً در ساق پا – این درد می تواند در یک نقطه موضعی یا عمومی باشد.
  • پا ممکن است متورم و گرم شود. توجه داشته باشید که برای تشخیص DVT، تورم یا گرم شدن ساق پا ضروری نیست، زیرا درد ممکن است تنها ویژگی باشد.
  • پوست ساق پا ممکن است گرم و قرمز و همچنین تورم و درد شود
  • در دراز مدت اگر DVT بزرگ و درمان نشده باشد، ممکن است ساق پا بزرگ، متورم و پوست برای همیشه به رنگ قهوه ای درآید. این ویژگی دائمی DVT به عنوان سندرم پا پس از ترومبوتیک شناخته می شود. پا ممکن است بسیار سنگین و خسته باشد و گاهی اوقات ممکن است هنگام راه رفتن احساس درد کند. در مراحل پایانی زخم پا نیز ممکن است رخ دهد.
  • اگر مشکوک به ترومبوز ورید عمقی (DVT) هستید، باید به دنبال مراقبت های پزشکی فوری باشید که در آن سونوگرافی و آزمایش خون (D-Dimer) باید انجام شود.

جلوگیری از ترومبوز وریدی عمقی با تغذیه مناسب | متخصص قلب اصفهان

درمان ترومبوز ورید عمقی

استفاده از IVUS در درمان مدرن DVT ضروری است. DVT های قدیمی و جدید اغلب با استنت های ورید درمان می شوند. اگر DVT درمان نشود، تورم دائمی پا می تواند منجر شود که اغلب باعث زخم پا می شود. استفاده از استنت های وریدی در رفع انسداد رگ ها می تواند موفقیت آمیز باشد حتی اگر ورید سال ها مسدود باشد. استنت گذاری ورید همیشه امکان پذیر نیست. با این حال، اگر باریک شدن ورید ساق درمان نشده، که مربوط به DVT است، وجود داشته باشد و استنت گذاری نشده باشد، این خطر وجود دارد که پا برای همیشه متورم شود. بنابراین بسیار مهم است که مشخص شود آیا رگ باریک شده یا زخمی شده است.

موارد استفاده استنت قلب

کنترل و درمان گرفتگی رگ گردن